Hvorfor er webdesign viktig for publikum?
En brukervennlig webdesign er en av de viktigste aspektene ved merkevarens tilstedeværelse på nett, og det er viktig at du
En brukervennlig webdesign er en av de viktigste aspektene ved merkevarens tilstedeværelse på nett, og det er viktig at du
Innhold
1-Varemerke
2-Fargenes funksjoner
3-Oppsettet av en nettside
4-Fonter og typografi
5-Tilgjengelighet
6-Navigering
7-Konklusjon
En brukervennlig webdesign er en av de viktigste aspektene ved merkevarens tilstedeværelse på nett, og det er viktig at du designer det riktig. Du må ikke glemme at din nettside er det stedet der du tar vare på potensielle kunder for å øke dine konverteringer. Nettsider bør utformes ved å ta deres målgruppe i betraktning og bør sikre at den gir en god brukeropplevelse. Det er mange andre fordeler med en riktig designet nettside, for både din bedrift og publikum.
I dette innlegget vil vi diskutere hvorfor det er viktig å ha riktig nettsidedesign fra publikums perspektiv.
Din nettside er en refleksjon av din merkevare og alt den står for. Det er vanligvis noe av det første folk ser på for å bli kjent med et merke og er derfor med på å danne et førsteinntrykk. Designelementene på en nettside, som farger, fonter, bilder osv. danner et merkevareidentitet. Derfor er det viktig å velge disse elementene nøye og holde dem konsistente hele tiden.
La oss se på forsiden til Coca Cola
Se hvordan merket har brukt selskapets karakteristiske røde farge på hvit bakgrunn. Rødt og hvitt er fargene på selskapets logo, emballasje av deres tradisjonelle colaflasker og mange andre merkeelementer. Firmaet opprettholder denne konsistensen fordi disse to karakteristiske fargene representerer deres merkevare og folk forbinder disse elementene med deres selskap.
Hvis du allerede har noen merkefarger som stemmer overens med din logo og andre merkeidentitetselementer, bør du bruke de på nettsiden. Men hvis du starter fra bunnen av, kan du bruke denne artikkelen som hjelp til å forstå fargeassosiasjoner.
Hvis du for eksempel ønsker å assosiere merkevaren din med tillit, bør du bruke fargen blå. Videre kan du bruke fargen sort hvis du mener at din merkevare produserer produkter av høy kvalitet. På samme måte, avhengig av hvilke følelse du vil danne, kan du velge de fargene som beskriver din merkevare best.
Som en tommelfingerregel, hold layouten din enkel, ren og utformet på en måte som trekker oppmerksomheten til de viktigste delene.
Antall menyalternativer eller elementene i en rullegardinmeny bør også bestemmes basert på dine kunder. Du kan eksperimentere med noen forskjellige oppsett og gjennomføre A/B testing for å forstå hva som fungerer best for akkuratt dine kunder og din merkevare.
Et av de beste eksemplene på rotete nettsteddesign og hvordan det påvirker brukervennligheten er vist nedenfor. Nettsiden er svært vanskelig å navigere og mangelen på et rutenettdesign gjør det rotete og kaotisk.
Den generelle regelen for valg av skrift er at den skal være lett å lese og godt synlig på den valgte bakgrunnsfargen.
Det faktiske utvalget bør imidlertid avhenge av ditt publikum. Fonten din skal også gjenspeile personligheten til din merkevare. Yngre mennesker foretrekker for eksempel ofte mer morsomme og stilige fonter. Eldre mennesker foretrekker kanskje rene og enkle som er lettere å lese.
Du bør designe din nettside på en måte som gjør det tilgjengelig for alle. Det vil ikke bare gjøre en sikkelig brukeropplevelsen men vil også gjøre den lovpålagt. Det betyr at du også bør designe nettsiden slik at også funksjonshemmede kan få tilgang til det. Dette er imidlertid lettere sagt enn gjort.
En av de største fordelene med et bra webdesign er at det vil hjelpe besøkende å navigere enkelt gjennom hele siden.
Det endelige målet for alle som besøker din nettside er å finne informasjonen de leter etter. En riktig utført webdesign vil gjøre denne prosessen enklere og hjelpe besøkende med å navigere uten å gå seg vill.
Jo mer brukervennlig Din nettside er, desto mer sannsynlig er det at folk engasjerer seg i dine innhold. En bra webdesign bør ha som mål å gi den beste brukeropplevelsen, som til syvende og sist blir forvandlet til konverteringer.
Når du tenker på webdesign, er det essensielt å samarbeide med et team som forstår både designets skjønnhet og funksjonalitet. Dette er ikke bare et spørsmål om estetikk, men også om brukeropplevelse, optimalisering, og tilgjengelighet.
Hos Reklamedia, tar vi stolthet i å være et ledende webdesign byrå i Norge. Vi kombinerer kreativitet med teknisk kunnskap for å levere nettsider som ikke bare ser bra ut, men også fungerer sømløst for brukerne.
Webdesign er en viktig sak og bør ikke tas lett på. Et godt designet nettside kan hjelpe deg med å danne et godt inntrykk på dine potensielle kunder. Det kan også hjelpe deg å pleie potensielle kunder og få flere konverteringer.
Enda viktigere, vil det gi en god brukeropplevelse og hjelper besøkende med å få tilgang til og navigere med letthet.
Er du etter designere som kan lage en optimal brukervennlig nettside, da kan vårt team i Reklamedia hjelpe deg. .
Hvis du allerede har en nettside, kan du alltid gjennomføre en nettstedsrevisjon og optimalisere den for å gi en bedre brukeropplevelse og forbedre tilgjengeligheten.