Hva gjør et digital markedsføringsbyrå? Alt du trenger å vite

Hva gjør et digital markedsføringsbyrå? Alt du trenger å vite

Digitalt markedsføringsbyrå fremmer merker online via SEO, innholdsmarkedsføring, og sosiale medier strategier.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er en flerfaset strategi rettet mot å målrette, nå ut til og bygge relasjoner med kunder på nettet, over et bredt spekter av kanaler, for til slutt å få dem til å foreta et kjøp og flere kjøp i fremtiden.

Resultatene av det digitale landskapet er dramatisk. Bare blogging alene kan hjelpe merker med å bringe inn 67 prosent flere leads sammenlignet med de som aldri poster. SEO kan også skryte av en konverteringsrate på 14,6 prosent, som er dramatisk høyere enn den 1,7 prosent konverteringsraten som tradisjonelle utgående metoder leverer.

Digitale markedsføringstjenester består av følgende taktikker:

  • Innholdsmarkedsføring
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Videomarkedsføring
  • Google Ads/PPC
  • E-postmarkedsføring
  • Sosiale Medier Markedsføring


Et digitalt markedsføringsbyrå benytter et bredt spekter av forskjellige taktikker, strategier og online verktøy for å hjelpe en bedrift med å nå sine markedsførings- og salgsmål. Dette kan gjøre planleggingen og gjennomføringen av en vellykket digital markedsføringskampanje til en utfordrende utsikt for de fleste enkeltpersonforetak og mindre markedsføringsavdelinger.

Gitt omfanget av digital markedsføring, er det nyttig å se på de mest populære typene av digitale markedsføringsbyråer og tjenestene de tilbyr.

7 Typer Digitale Markedsføringsbyråer

Å velge et digitalt markedsføringsbyrå kan være utfordrende hvis du ikke er kjent med bransjen. Noen byråer spesialiserer seg på en bransje eller tjeneste, mens andre tilbyr et bredt spekter av tjenester. Husk at det beste for din bedrift vil avhenge av ditt budsjett, dine digitale markedsføringsmål og -mål, og hvor aktiv du ønsker å være i din digitale markedsføring. Nedenfor er syv av de mest vanlige typene digitale markedsføringsbyråer:

Digital markedsføringsbyrå

Et digitalt markedsføringsbyrå når kunder på nettet gjennom omnichannel markedsføring, multichannel markedsføring, eller single-channel markedsføring. Med multichannel og single-channel markedsføring, interagerer byråene med kunder i en eller flere kanaler som nettsteder, blogger, e-post, sosiale medier, og mer. Omnichannel markedsføring refererer til markedsføring som tilbyr en sømløs kundeopplevelse på tvers av kanaler og enheter gjennom hele deres livssyklus.

Full service digital markedsføringsbyrå

Et full-service digitalt digitalt byrå har en tendens til å være større enn de fleste andre typer byråer og tilbyr en rekke digitale markedsføringstjenester. Bedrifter samarbeider ofte med full-service digitale markedsføringsbyråer fordi de har erfaring med spesifikke prosjekter som bedriftene trenger utført, som lead nurture kampanjer eller en nettsideredesign. Disse byråene kan også tilføre ekstra muskler til eksisterende markedsføringsavdelinger til en lavere kostnad enn det ville ta å bygge dem ut med nye ansettelser.

Inbound markedsføringsbyrå

Et inbound digitalbyrå tilbyr inbound markedsføringstaktikker og -strategier, som er forskjellige fra tradisjonelle outbound strategier. Inbound byråer søker å posisjonere en bedrift på nettet hvor kunder kan finne dem, bygge tillit over tid, og til slutt generere salg. Inbound strategier kan gi betydelige resultater over tid, men de krever vanligvis en lengre tidshorisont (seks måneder til et år eller mer) før leads og salg “hockey stick” opp.

SEO byrå

Digitale markedsføringsbyråer som spesialiserer seg på SEO (søkemotoroptimalisering) hjelper sine klienters nettsteder og nettsideinnhold å rangere høyt i søkeresultater. Digitale markedsføringsbyråer er en av de mest effektive måtene å øke organisk trafikk på, og de har vist gode resultater de siste årene. De vil ha spesialister som utfører følgende:


Et SEO-selskap vil benytte seg av en rekke dataanalyser og verktøy for nettstedutviklere som Google Analytics, Google Search Console, SEM Rush, og SEO Moz. SEO-byråer er alltid tidlige adoptører av beste praksis for søkemotoroptimalisering, inkludert overholdelse av Googles stadig skiftende søkealgoritme.

Digital annonseringsbyrå

Betalt søk, også kalt betalt annonsering, er den andre måten å generere trafikk til en bedrifts nettsted på. I motsetning til gratis organisk trafikk, innebærer betalt trafikk å bruke penger på å by på nøkkelord og annonseplassering i søkeresultater. Digitale annonser kan vises på nettsteder, søkemotorresultatsider (SERPs) og sosiale mediekanaler.

Digitale annonsebyråer vet hvordan de skal produsere oppmerksomhetsvekkende, nøkkelordfylte annonser som overholder de beste praksisene på de digitale plattformene hvor annonsene vises. Populære tjenester inkluderer opprettelse og distribusjon av annonser på Facebook, Instagram, Twitter og YouTube, samt opprettelse og vedlikehold av Google Ads Manager-kontoer.

Sosiale medier byrå

Bedrifter vender seg til sosiale medier byråer når de trenger hjelp til å etablere og opprettholde en tilstedeværelse på sosiale medier. Sosiale medier byråer kan administrere og produsere sosialt innhold og sette opp annonser på sosiale plattformer. De kan også tilby influencer outreach for krysspromotering eller affiliate markedsføring. De har bred erfaring i å bruke digitale kanaler, blant annet bruker de sosiale medier effektivt for å oppnå bedre resultater.

Web design byrå

Et webdesignbyrå består av kreative designere som utvikler skreddersydde og optimaliserte nettsteder eller nettsider for bedrifter. Webdesignere vil håndtere utseendet, følelsen og funksjonaliteten til sidene, enten det er for et helt nytt nettsted, en redesign av et nettsted, eller et mindre prosjekt. Vanlige tjenester som tilbys av webbyråer inkluderer brukeropplevelse og brukergrensesnitt (UX/UI) design og forskning, bildeoppretting og lagring, webutvikling og webhotell.

Digital markedsføringskonsulent

En digital markedsføringskonsulent er en profesjonell som kan, men ikke nødvendigvis må, være tilknyttet et digitalt markedsføringsbyrå. Digitale markedsføringskonsulenter har bred kunnskap om digital markedsføring og kan hjelpe bedrifter med å utarbeide en digital markedsføringsstrategi. De kan identifisere svakheter i din nåværende strategi, områder for forbedring, og den beste måten å oppnå mest mulig gevinst på. De kan også ha et nettverk av andre markedsføringsprofesjonelle eller byråer de kan henvise deg til for ytterligere assistanse.

Hva gjør et digitalt markedsføringsbyrå?

Bedrifter samarbeider med digitale markedsføringsbyråer på grunn av deres ekspertise i online markedsføring og digitale markedsføringskanaler. Byråer kjenner de nyeste trendene, beste praksiser, og de beste verktøyene og strategiene som er nødvendige for suksess i digital markedsføring.  Ved å bruke tiden på å forstå dine unike behov, kan de identifisere hvilke digitale kanaler som passer best for å markedsføre dine produkter eller tjenester.

Nedenfor er spesifikke ting du kan forvente når du jobber med et digitalt markedsføringsbyrå:

Digitale markedsføringsbyråer øker organisk trafikk til din nettside

Det overordnede målet med enhver digital markedsføringsbyrå er å generere så mye organisk trafikk som mulig til bedriftens nettsted. Spesialister hos digitale markedsføringsbyråer kjenner til inbound markedsføring, kundereiser og søkemotorenes algoritmer.

Når du jobber med et digitalt markedsføringsbyrå, vil organisk trafikk (trafikk fra personer som finner nettsiden din online via et søk i en søkemotor) til nettstedet ditt øke. Nettstedet ditt vil tiltrekke seg flere leads med lavere kostnader. Disse leadene vil også være av bedre kvalitet, noe som øker sannsynligheten for at de gjør et kjøp.

Digitale markedsføringsbyråer genrerer salgsklare leads

Profesjonelle hos digitale markedsføringsbyråer vil kjenne din bedrift, dine markedsføringsmål og -mål, din salgstrakt og dine ideelle målgrupper. I tillegg vil de også være kunnskapsrike i ulike inbound markedsføringstaktikker som innholdsmarkedsføring, sosiale medier markedsføring, webdesign og søkemotoroptimalisering.

I din salgstrakt er ulike inbound markedsføringstaktikker mer effektive enn andre basert på hvor leads befinner seg i salgstrakten. Når du jobber med et digitalt markedsføringsbyrå, vil du kunne få den riktige meldingen levert gjennom det riktige online mediet, på riktig tidspunkt til hver lead i din salgstrakt. Et digitalt markedsføringsbyrå vil hjelpe deg med å generere salgsklare leads ved å flytte leads fra toppen av din salgstrakt til bunnen.

Digitale markedsføringsbyråer utvider ditt merkes rekkevidde

Dine kunder er online. Det vet du, og det vet hvert markedsføringsbyrå. Siden digitale markedsføringsbyråer spesialiserer seg på å promotere merker online og skape online relasjoner med kunder, vet de hvordan de skal utvide rekkevidden til merket ditt på nettet. Ved å jobbe med et digitalt markedsføringsbyrå, vil nettstedet ditt få bedre synlighet fra nøkkelordforskning utført av byrået.

Digitale markedsføringsbyråer forbredrer din markedsføring fra topp til tå

Det digitale markedsføringsbyrået du velger bør føles som en forlengelse av ditt interne markedsføringsteam. Det som ditt interne markedsføringsteam mangler når det gjelder spesialisert digital markedsføringskunnskap og tid, vil din partner i digitalt markedsføringsbyrå adressere.

Et digitalt markedsføringsbyrå vil også identifisere svakheter i dine nåværende digitale markedsføringsaktiviteter. Hvis markedsføringsteamet ditt er lite, er det sannsynlig at du ikke vil ha ekspertisen din unike digitale markedsføringskampanje trenger for å være effektiv. For eksempel trenger du webdesign, SEO, PR, e-postmarkedsføring, og sosiale medier markedsføring. Du har kanskje ikke ekspertise på alle disse områdene.

Reklamedia som er markedsføringsselskap, tilbyr et fullstendig spekter av digitale markedsføringstjenester:

Og mye mer


Er et digitalt markedsføringsbyrå riktig for din bedrift?

Før du ansetter et digitalt markedsføringsbyrå, er det viktig å først vurdere bedriftens behov. Trenger du hjelp med å overhale innholdet ditt, implementere noen SEO-endringer, eller redesigne UX for nettstedet ditt? Da vil du ønske å evaluere din egen bedrifts markedsføringsferdigheter, styrker og kapasiteter for å avgjøre om et byrå, og hvilken type, kan være til nytte for din bedrift. Har du allerede et internt team som trenger litt hjelp, eller er all markedsføringen din satt ut?

Når du har stilt disse spørsmålene, vil du ha en bedre ide om hvorvidt det å jobbe med et byrå er det riktige valget. Du vil også vite hvilke typer digitale markedsføringstjenester bedriften din trenger.

Skal du velge et digitalt markedsføringsbyrå? Still Disse 12 Spørsmålene

Når du velger et digitalt markedsføringsfirma å jobbe med, sørg for å gjøre din forskning på forhånd. Du må også kjenne dine digitale markedsføringsmål, budsjett, og graden av hvor involvert du ønsker å være i implementeringen av en digital markedsføringskampanje.

Nedenfor er noen spørsmål du bør stille potensielle digitale markedsføringsbyråer:

  1. Vil du ha en dedikert kontaktperson eller prosjektleder i byrået?
  2. Vil in-house spesialister eller frilansere utføre arbeidet?
  3. Hvor stor er kontrakten din i forhold til de andre kontraktene byrået har?
  4. Hvilke online verktøy og programvare bruker de?
  5. Hvor mye av budsjettet ditt går til administrative kostnader?
  6. Hvordan ser en god kunde ut for byrået? Eller en dårlig kunde?
  7. Hvilke KPIer bruker byrået for å måle suksess og hvordan vil dette bli kommunisert til deg i rutinemessige møter?
  8. Hva kan du forvente fra de første 90 dagene (eller en tilsvarende startperiode) av kontrakten din?
  9. Hvor ofte vil du bli informert om statusen på din digitale markedsføringskampanje?
  10. Hva er byråets prisstruktur?
  11. Finnes det bevis på deres suksess med selskaper som ditt?
  12. Hva indikerer deres attester, BBB-rangeringer, eller Google-anmeldelser?

Hva gjør Reklamedia annerledes?


Hos Reklamedia omfavner vi inbound markedsføringsrammeverket, fordi det er designet for måten dagens kunder tenker og handler på. Vi kan hjelpe din bedrift med å tiltrekke kunder når de er klare til å ta en kjøpsbeslutning.

For å gjøre dette, må vi først finne ut hvordan vi faktisk kan hjelpe deg med å forbedre din markedsføring. Vi vet at hver bedrift er forskjellig, og en tilnærming med en støpeskje vil ikke hjelpe deg med å nå dine spesifikke markedsføringsmål. Derfor bruker vi vår 6-trinns inbound markedsføringsmetodikk for å finne riktige strategi.

Og vi har talentet til å gjøre det. Våre T-formede markedsførere har en bred kunnskap om alt innen markedsføring og kan identifisere nødvendige forbedringsområder. Men, hver av dem besitter også sin egen superkraft, enten det er å skrive sensasjonelt innhold, generere mer trafikk enn du noen gang trodde var umulig, eller å skape grafikk som virkelig er kunst. Det betyr at hvert medlem på teamet vårt kan levere på endringene som trenger å skje.

Noen av resultatene av prosessen ved vårt digitale markedsføringsbyrå inkluderer:

  • Øke organisk trafikk til nettstedet ditt
  • Generere og pleie salgsklare leads
  • Bruke nye kanaler for å utvide merkevarens rekkevidde for kundeanskaffelse
  • Øke inntektene
  • Redusere kostnader for leadanskaffelse


Reklamedia: Et datadrevet digitalt markedsføringsbyrå som vil hjelpe deg med å øke konverteringer

Effektiv digital markedsføring kan tiltrekke leads og generere kunder for din bedrift, men å gjøre det på egen hånd kan være kjedelig, tidkrevende og dyrt. Av denne grunn jobber mange bedrifter med et eksternt digitalt markedsføringsbyrå. Hvis du vil vite hvor din markedsføring kan forbedres, kontakt oss i dag for en gratis 30-minutters strategisession for å gjennomgå dine styrker, svakheter og muligheter!

Klar for å jobbe med et digitalt markedsføringsbyrå? Finn ut hvordan vi kan forbedre din online tilstedeværelse og generere salg. Les mer om digital byrå her.