Hva er SEO?
SEO forbedrer nettsiders synlighet i søkemotorer gjennom optimalisering av innhold og tekniske aspekter.
SEO forbedrer nettsiders synlighet i søkemotorer gjennom optimalisering av innhold og tekniske aspekter.
SEO står for søkemotoroptimalisering som også kalles for search engine optimization på engelsk. Det er en rekke prosesser som har som mål å forbedre nettsidens synlighet i søkemotorer (som Google). Alt med målet om å få mer organisk trafikk.
I hovedsak handler SEO om å oppfylle brukernes søkebehov ved å skape relevant, høykvalitets innhold og gi den best mulige brukeropplevelsen.
SEO-aktiviteter kan foregå både på nettsiden og utenfor nettsiden. Derfor ser man ofte SEO delt inn i "on-page" og "off-page" kategorier.
I praksis innebærer SEO:
Hver dag gjennomfører Google-brukere milliarder av søk etter informasjon og produkter. Det er ikke overraskende at søkemotorer ofte er en av de største trafikkildene til nettsider.
For å utnytte dette trafikkildens potensial, må du dukke opp blant de øverste søkeresultatene for dine målnøkkelord.
Korrelasjonen er veldig enkel – jo høyere du rangerer, jo flere vil besøke nettsiden din.
Det nr. 1 organiske resultatet er 10 ganger mer sannsynlig å få et klikk enn en side som rangerer i posisjon nr. 10.
Og de tre øverste organiske resultatene får mer enn 50% av alle klikkene.
Dette er hvor SEO kommer inn i bildet.
Søkemotor optimalisering spiller en nøkkelrolle i å forbedre dine rangeringsposisjoner. Bedre rangeringer betyr mer trafikk. Og mer trafikk betyr nye poteniselle kunder og økt merkevarebevissthet.
Med andre ord, å neglisjere SEO ville bety å forsømme en av de viktigste trafikkanalene - og overlate den helt til konkurrentene dine.
Populære nettbutikker i Norge har ofte investert i grundig SEO konkurrentanalyse for å forstå markedet bedre.
SEO markedsføring er en strategi for å optimalisere nettsider for bedre synlighet i søkemotorer.
For digitale markedsføringsbyråkunder, er SEO markedsføring en strategi som brukes for å forbedre synligheten til nettsider i søkemotorer.
De fleste søkeresultatsider (SERP) inneholder to typer resultater:
Betalte resultater: Du må betale for å være her, gjennom betal-per-klikk (PPC) annonsering eller google ads.
Organiske resultater: Du må "tjene" din rangering her, gjennom SEO
Du kan spørre: Hvorfor ikke bare betale for å dukke opp i annonseavsnittet?
Svaret er enkelt. Flertallet av folk ignorerer bare annonsene og klikker på organiske resultater.
Ja, SEO tar mer tid, innsats, og - selv om det fokuserer på "gratis" organisk trafikk - ressurser.
Men når du rangerer for dine målnøkkelord på google søk, kan du nå flere mennesker og generere "passiv" trafikk som ikke forsvinner i det øyeblikket du slutter å betale.
Merk: PPC-annonsering er fortsatt en kritisk viktig kanal. Den spiller bare en annen rolle innen markedsføringsstrategier. PPC konkurrerer ikke med SEO - de to kan fungere effektivt sammen.
Målet med enhver søkemotor er å gjøre søkerne fornøyde med resultatene de finner.
For å oppnå dette, må søkemotorene finne de beste sidene og presentere dem som de øverste søkeresultatene.
Liten bemerkning: Google er ikke den eneste søkemotoren. Men den er langt den mest populære. Derfor refererer vi til Google hver gang vi snakker om søkemotorer. Dessuten er SEO-grunnleggende ganske likt på tvers av de fleste søkemotorer.
Google bruker følgende trinn for å finne og rangere innhold:
Først og fremst er din oppgave som eier av en nettside å hjelpe søkemotorer med å kravle og indeksere alle sidene på nettstedet ditt som du vil at de skal. (Og ingen av dem som du ikke vil.)
Du kan sikre at sidene dine er kravl- og indekseringsbare gjennom en rekke tiltak og beste praksiser som ofte refereres til som teknisk SEO.
Nå som du forstår hvordan Google finner og kategoriserer sider, er det på tide å se nærmere på hvordan de beste resultatene blir valgt og SEOs rolle i denne prosessen.
SEO-optimalisering, eller Søkemotoroptimalisering, handler om å forbedre et nettsteds plassering i søkemotorer som Google. Gjennom SEO arbeider vi med å forbedre nettstedets synlighet i organiske søk, uten betalt reklame. Målet er å tiltrekke seg mer relevant trafikk, øke nettstedets synlighet og bygge autoritet.
Google bruker relativt komplekse prosesser, kjent som "algoritmer", for å rangere sider. Disse algoritmene tar hensyn til et enormt antall rangeringsfaktorer for å bestemme hvor en spesifikk side skal rangere.
Du trenger ikke å vite hvordan søkealgoritmer fungerer. (Faktisk gjør ingen det med 100% sikkerhet.)
Men ved å kjenne til de grunnleggende faktorene kan du bedre forstå hvordan SEO fungerer og hva som kreves for å optimalisere sidene dine for å rangere i Google.
Ditt nr. 1 ansvar innen SEO er å sørge for at du tilbyr relevant innhold.
Hvorfor? Fordi Googles nr. 1 oppgave er å vise brukere relevante resultater.
Relevans handler om mye mer enn bare å vise sider om hunder, ikke katter, når noen søker etter "hunder". Det handler også om å tilfredsstille brukerens søkeintensjon—grunnen til at de brukte et bestemt søkeord.
Det er fire typer søkeintensjon:
Her er et eksempel:
Hvis du søker etter "beste hundefôr", ønsker du ikke å se artikler om forskjellige typer hundedietter eller oppskrifter på hjemmelaget hundefôr. Begge ville vært tematisk relevante, men de oppfyller ikke søkeintensjonen din.
Google vet, basert på oppførselen til millioner av andre brukere, at hvis du søker etter "beste hundefôr", vil du nesten sikkert kjøpe hundefôr.
Derfor rangerer Google enten produktsider eller anmeldelser av de beste hundefôrproduktene (dvs. søkeintensjonen er enten transaksjonell eller kommersiell).
Så, hvordan lykkes med seo?
Heldigvis gjør Google all den harde jobben. Alt du trenger å gjøre er å se på søkeresultatene og analysere det du ser.
Ting du må vurdere for å skape godt innhold:
For raskt å identifisere et nøkkelords intensjon, bruk et verktøy som "Nøkkelordoversikt."
Tast inn ditt søkeord og klikk på "Search."
Du vil se intensjonen i widgeten merket "Intent."
Og hvis du utfører nøkkelordforskning, viser også "NøkkelordMagiVerktøyet" intensjon.
Slik:
Å finne de riktige nøkkelordene er bare det første steget.
Du må også lage innhold som vil rangere for disse nøkkelordene. Innholdsskaping og optimalisering er to uerstattelige deler av SEO.
Da John Mueller fra Google ble spurt om den viktigste faktoren for å rangere i de øverste søkeresultatene, svarte han med et enkelt ord:
For å rangere høyt i Google, må du lage innhold som bokstavelig talt er blant de topp 10 innleggene om et gitt emne. Det er 10 organiske resultater på den første siden av hver SERP, og det er der du ønsker å være.
Her er noen nøkkelelementer som skiller høykvalitetsinnhold fra middelmådig innhold:
Når du har utført nøkkelordforskning, er det på tide å begynne å lage innhold.
Det er vanskelig å måle innholdets kvalitet nøyaktig, men et verktøy som "SEO Skriveassistent" kan hjelpe.
For å begynne, åpne verktøyet og start skrivingen. Eller, hvis du allerede har teksten, kopier og lim den inn.
Verktøyet vil vurdere innholdet ditt i fire kategorier - "Lesbarhet", "SEO", "Originalitet" og "Tone of Voice" - og foreslå forbedringer.
Slik:
Google foretrekker brukervennlige nettsteder.
Teknisk SEO spiller igjen en viktig rolle her. I tillegg til å sikre at nettstedet ditt kan kravles og indekseres, sørger SEO også for at nettstedet ditt oppfyller brukervennlighetsstandarder.
Dette inkluderer faktorer som:
Den beste måten å få en generell oversikt over nettstedets brukervennlighet er å utføre en fullstendig nettstedsanalyse.
I Semrush sin nettstedsanalyse vil du finne flere rapporter som fokuserer på forskjellige aspekter ved nettstedets ytelse.
Start ved å skrive inn domenet ditt og klikk på "Start audit".
I grunninnstillingene velger du antall sider per analyse og kravlingskilden som "Website."
Deretter klikker du på "Start Site Audit."
Når verktøyet er ferdig med å kravle gjennom nettstedet ditt, vil du se et dashboard med nettstedets generelle helse og forskjellige tematiske rapporter.
I tillegg til å sjekke for over 140 problemer, gir verktøyet også anbefalinger om hvordan du kan fikse dem.
Slik:
Gå til fanen "Issues", og du vil se alle feilene, advarslene og merknadene på nettstedet ditt.
For å lære mer om problemet og hvordan du fikser det, klikker du på "Why and how to fix it", og du vil se en popup.
Søkemotorer bruker flere off-page signaler for å bestemme om nettstedet ditt kan stoles på.
Ett av de sterkeste signalene, og en av de sterkeste rangeringsfaktorene generelt, er tilbakekoblinger – lenker fra andre nettsteder som peker mot nettstedet ditt.
I bunn og grunn fungerer tilbakekoblinger som tillitsstemmer til søkemotorer.
Generelt sett, jo flere høykvalitetslenker din side mottar fra andre nettsider, desto mer autoritet har siden din i Googles øyne. Dette kan føre til høyere rangeringer.
Derfor er lenkebygging – praksisen med å få tilbakekoblinger til nettstedet ditt – en viktig del av SEO.
Det finnes mange strategier for lenkebygging. For eksempel:
Fokuser på kvalitet (ikke kvantitet) når du bygger lenker. En enkelt tilbakekobling fra en side med høy autoritet vil gi mer autoritet enn 100 tilbakekoblinger fra irrelevante, lavkvalitetssider.
Ja, du vil ha så mange lenker som mulig. Men de lenkene må komme fra relevante, kvalitetssider relatert til emnet på nettstedet ditt.
Her kan du blant annet lese mer om off page seo .
Siste ting å huske på:
Selv om Google rangerer sider, ikke nettsteder (det betyr at de evaluerer autoritet på side-nivå), kan det totale antallet tilbakekoblinger til nettstedet ditt fortsatt påvirke en spesifikk sides rangeringer.
Hvordan?
Gjennom intern lenking (å lenke fra en side på nettstedet ditt til en annen) kan du overføre autoritet mellom sidene dine på samme måte som den overføres fra eksterne sider til nettstedet ditt.
Hold dette i bakhodet når du oppretter interne lenker. Og sørg for at de viktigste sidene dine har nok interne lenker som peker mot dem.
Som Googles John Mueller sa om intern lenking: "[Det er] en av de største tingene du kan gjøre på et nettsted for å veilede Google og veilede besøkende til sidene som du mener er viktige."
Hvorfor?
Det vil hjelpe deg med å se hvilke nettsteder som lenker til konkurrentene dine, men ikke til deg.
Tross alt, hvis et nettsted er villig til å lenke til en konkurrent, vil de sannsynligvis også være glade for å lenke til deg.
Spesielt hvis du lager innhold av høyere kvalitet.
For å starte, gå til Backlink Gap-verktøyet.
Deretter skriver du inn domenet ditt og opptil fire konkurrentdomener. Og klikk på "Find prospects."
Du vil få en tabell med alle nettstedene som har tilbakekoblinger til konkurrentene dine.
Og du har forskjellige filtre: "Best", "Svak", "Sterk", "Delt", "Unik" eller "Alle" muligheter.
Her er hva hvert filter betyr:
Start med "Best"-filteret. Klikk på "Export"-knappen øverst til høyre.
Og nå har du en lang liste over nettsteder du kan kontakte for tilbakekoblinger.
Så det var alt om SEO i praksis
Men her er syv sannheter du bør ta til deg før du begir deg ut på din SEO-reise:
Nå som du vet hva SEO er, er det på tide å handle.
Følg tipsene vi nevnte tidligere, og du vil være på vei til høyere rangeringer. Og ett skritt foran konkurrentene dine.
Start med å registrere deg for en gratis Semrush-konto (ingen kredittkort nødvendig).
Du vil kunne:
Til slutt, her er svarene på noen vanlige spørsmål om SEO.
Hovedmålet med SEO er å forbedre synligheten til et nettsted i søkemotorer. Som sådan er det en avgjørende del av enhver digital markedsføringsstrategi.
SEO skaper en flott synergi med PPC-annonsering og overlapper med andre områder av markedsføring, som innholdsmarkedsføring og markedsføring i sosiale medier.
SEO står for søkemotoroptimalisering, og det refererer til strategier og teknikker som brukes for å forbedre synligheten og rangeringen til nettsider i søkemotorer. Målet med SEO er å øke organisk trafikk til nettsiden ved å optimalisere innhold, tekniske aspekter og lenkeprofil.
SEO er viktig fordi det bidrar til å øke synligheten og rangeringen til nettsider i søkemotorer, noe som resulterer i økt organisk trafikk og potensielt flere kunder. Ved å implementere effektive SEO-strategier kan man også forbedre brukeropplevelsen på nettsiden og bygge autoritet og tillit hos søkemotorer.
SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring) er to forskjellige tilnærminger innen digital markedsføring. SEO fokuserer på å forbedre organisk synlighet i søkemotorer, mens SEM inkluderer betalte annonser for å øke synligheten i søkemotorer.
SEO optimalisering er en strategisk tilnærming for å forbedre synligheten og rangeringen til nettsider i søkemotorer. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av tekniske, innholdsrelaterte og lenkerelaterte tiltak som bidrar til å øke organisk trafikk til nettsiden.
Hvis du noen gang har lurt på om du kan gjøre SEO uten hjelp av et seo byrå som tilbyr seo tjenester, er svaret definitivt ja. Alt du trenger er en vilje til å lære nye ting og et nettsted hvor du kan bruke kunnskapen din. Mange nettbutikker i Norge samarbeider med et SEO-byrå for å forbedre sin rangering på Google.
Denne veiledningen er en god startstein for din SEO-læringsreise. Men hvis du vil dykke dypere og/eller foretrekker videoinnhold, vil du elske Semrush Academy.
Finn dusinvis av 100% gratis online-kurs undervist av toppindustrieksperter, som Eric Enge, Brian Dean og Nathan Gotch.
Dine SEO-tiltak må være basert på nøyaktige data. Hvis du driver et nettsted som tjener deg penger, er det nødvendig med et komplett sett av SEO-verktøy som vil dekke alle dine SEO-behov. Og det vil raskt betale for seg selv. En grundig SEO-analyse er derfor viktig for å identifisere områder som kan forbedres på nettstedet ditt.