Hva er Google-annonsering? En guide til Google Ads
Google annonsering bruker Googles plattform for å målrette og vise annonser til relevante brukere for å lede salg.
Google annonsering bruker Googles plattform for å målrette og vise annonser til relevante brukere for å lede salg.
Googles annonseringsplattform, kjent som "Google Ads" eller "Google annonsering", brukes av millioner av bedrifter over hele verden.
Å forstå hvordan man navigerer på Google Ads-plattformen er det første trinnet som trengs for å jobbe med dette kraftige verktøyet. I denne guiden vil vi også utforske fordelene, annonseringskostnadene og hvilke verktøy som kan hjelpe deg med å bygge din første annonsekampanje.
Praktisk talt er det enhver søkeforespørsel som returnerer med annonser øverst på siden. Disse annonsene er Google Ads — annonser plassert på Googles annonseringsplattform, for å vises på søkeresultatsider og andre nettsteder i deres annonseringsnettverk.
Google annonser er vanligvis merket med en "sponset" indikator i fet skrift.
Du kan høre profesjonelle referere til Google annonsering som "Google søkeannonsering" - dette er fordi annonsene ofte vises på søkesider. Google annonsering tilbyr også annonseplasseringer på Youtube og andre nettsteder.
Disse søkeannonsene brukes av bedrifter for å drive trafikk og salg til deres nettside. Mennesker som bruker Google søker ofte aktivt etter noe, så disse søkeannonsene får den ekstra fordelen av å vises foran et mer engasjert publikum.
Videre kan du bruke plattformen til å målrette publikum ytterligere når du bygger annonsen din. Google Ads' funksjonalitet lar deg bestemme hvilke publikum du vil vise annonsen din for, og tilbyr dermed flere muligheter for konvertering.
Din Google Ads-kostnad vil avhenge av ditt budsjett, konkurranseintensiteten i din bransje og hvilken type annonse du ønsker å plassere.
Annonser opprettes, administreres og kjøres på Google Ads-plattformen. Du legger til kopi, bilder (hvis aktuelt) og angir en destinasjonsside for potensielle besøkende.
Det er også muligheter for å velge publikum, nøkkelord og tidspunktet på dagen du ønsker å annonsere, avhengig av hvilken type annonse du setter opp. Deretter blir du instruert til å legge inn ditt budsjett.
Google bestemmer hvor og når du skal vise annonsen din (innenfor budsjettet) med maskinlæring. Du har kontroll over hvor mye eller hvor lite du vil at kostnaden per annonse skal være.
Imidlertid vil du trenge et betydelig budsjett når du arbeider i konkurransedyktige bransjer som detaljhandel eller teknologi.
Du må gjerne lese mer om hvordan opprette google ads konto.
Google-annonser har alltid vært i sentrum av digital markedsføring. For de som lurer på hvordan disse annonsene fungerer, her er innsikten du trenger.
For mange annonser, for lite plass
Det vil alltid være flere tilgjengelige annonser for spesifikke søk enn det er annonseplass på en SERP (Search Engine Results Page). Så, for å avgjøre hvilke annonser som skal vises for en bestemt søkeforespørsel, kjører Google "auksjoner" for hvert nøkkelord.
Konkurranse for mer synlighet
Når du oppretter en annonse, konkurrerer du mot andre bedrifter som også har opprettet en annonse for ditt målrettede nøkkelord eller publikum.
Topp 3 faktorer som bestemmer annonsens suksess:
Googles maskin tar hensyn til hver av disse faktorene for å bestemme hvilke annonser som skal vises på en søkeside, på nettsider i Ads-nettverket, eller på YouTube-videoer. Forståelse av denne mekanismen kan hjelpe markedsførere å optimalisere sine kampanjer og oppnå gode resultater med Google-annonser.
5 Annonsetyper du kan velge mellom:
For å sette opp en handlekampanje og hente produkter fra nettstedet ditt til plattformen, trenger du Google Merchant i tillegg til Ads.
Du vil kunne spesifisere negative nøkkelord med handlekampanjer. Dette er nøkkelord du ikke vil at annonsen din skal vises for. Men du vil ikke kunne spesifisere hvilke nøkkelord du vil målrette — Google bestemmer når shopping-annonsene dine skal vises basert på algoritmer.
Visningsannonser når 90% av internettbrukere fordi de vises når brukere surfer på nettet, sjekker e-post eller bruker visse apper. Du vil kunne spesifisere hvilke demografier du vil målrette innenfor visningsnettverket når du setter opp kampanjen din.
Selv om den vil bli sett på YouTube, må du fortsatt bruke Google Ads for å sette opp denne annonsen. Plattformen lar deg justere målgruppen og lage en video på 6-15 sek.
Når du setter opp denne annonsen, vil du kunne legge til annonseutformingen og budsjettet. Google vil automatisk vise annonsen din der publikum mest sannsynlig er interessert i appen din.
Nei. PPC (forkortelse for "betalt per klikk") er en type betalt reklame, mens Google Adwords er en PPC-plattform. Selv om begrepene ofte brukes om hverandre, betyr de ikke det samme.
Som navnet antyder, betaler du kun for en PPC-annonse når kunden klikker på den. Du trenger ikke å betale for å vise annonsen din. Mange typer Google-reklame er PPC, men PPC er ikke begrenset til kun Google-reklame.
Google-annonsering (PPC) og Google organisk (SEO) er begge typer søkemotormarkedsføring (SEM). Imidlertid fungerer de to svært forskjellig, og bør drives som separate markedsføringskanaler:
Å kjøre Google-annonsering mens du jobber med SEO kan hjelpe til med å støtte dine overordnede markedsføringsmål, hvor du kan nå potensielle kunder på raskere måte.
Vi forstår: hvis du kan drive trafikk med gratis eller lavkostnads markedsføringskanaler, hvorfor betale for online annonser?
Mange markedsføringsprofesjonelle har lagt til Google Ads i verktøykassen sin, og med god grunn. Med et passende budsjett og strategi kan du oppnå betydelige avkastninger med en Google Ads-kampanje.
Fordelene kan inkludere:
Når du begynner, er det generelt 4 trinn du bør følge:
Hvert trinn krever et forskjellig sett med oppgaver og prosesser. Det finnes ganske mange PPC-verktøy tilgjengelige som kan hjelpe deg utenfor selve Ads-plattformen. Disse verktøyene kan hjelpe deg med å sette opp kampanjene dine korrekt og spore deres ytelse.
Her er noen nyttige verktøy for hvert trinn:
Det første du bør gjøre når du starter en ny annonse, er å revidere annonsene og kampanjene du allerede har. Dette betyr å gjennomgå eksisterende annonser, deres klikkfrekvenser (CTR), landingssider og konkurranse nivåer.
Ads history tool
Ad History Rapport i Semrush:
Rapporten for annonsens historie i Semrush vurderer ytelsen av tidligere annonser basert på spesifikke nøkkelord. Du vil kunne se all Ads-trafikk opptjent av et domene, så vel som eventuelle nøkkelord for annonser som for øyeblikket linker til det domenet.
Google Ads performance grader:
Dette gratis verktøyet fra Wordstream er spesielt nyttig hvis du allerede har satt opp noen Google Ads. Det vurderer din eksisterende ytelse og gir deg grunnleggende anbefalinger for å forbedre. Det fokuserer på kvalitetsscore, inntrykksandel, CTR, annonsetekst og landingssiden din.
Google Ads Nøkkelordplanlegger:
Ads-plattformen i seg selv kan hjelpe deg med å revidere annonsene dine med verktøy som google keyword. Bruk den til å hjelpe deg med å vurdere konkurransevanskeligheter og gjennomsnittlig bud for annonser på side 1.
Nøkkelordforskning er avgjørende for å identifisere nøkkelordene du bør by på og de du ikke bør. Egnede nøkkelord kan være basert på merkevareårsaker, konkurranse, budsjett og søkevolum.
Dette trinnet er kanskje det mest omfattende når det gjelder å bygge Google Ads-kampanjene dine. Valg av de riktige nøkkelordene for målretting er nøkkelen til å spare tid og penger.
Keyword Magic Tool:
Keyword Magic-verktøyet kan være like nyttig med PPC-kampanjer som med SEO. Skriv inn nøkkelordene du vurderer å by på, og verktøyet vil generere lignende nøkkelord som kan ha bedre søkevolum, være mindre konkurranseutsatt og derfor billigere.
PPC Nøkkelordverktøy:
PPC Nøkkelordverktøyet er mye mer spesifikt for annonser. Det hjelper deg med å identifisere nøkkelord for annonsene dine basert på:
Du kan også gruppere nøkkelord i kampanjer og identifisere negative nøkkelord for annonsene dine.
Når du har identifisert nøkkelordene dine og vet hvilket budsjett du har, er det på tide å begynne å lage annonsene dine. Her må du utøve litt kreativitet for å skille deg ut ved å utvikle relevant og engasjerende tekstinnhold som også har en god kvalitetsscore.
Semrush Annonseforskningsverktøy
Vårt annonseforskningsverktøy er perfekt for å lage din første display-annonse. Når du skriver inn nøkkelordet ditt, vil det finne en liste over relevante annonser til nøkkelordet ditt og vise deg hvilke typer tekst og bilder som fungerer for nåværende populære annonser. Du kan deretter velge aspekter av hver som du liker og som representerer merkevaren din for å lage din egen annonse.
Verktøy for Overvåkning av Annonsens Prestasjon
Når annonsekampanjen din er live, må du overvåke den for å sikre at markedsføringsmålene dine blir nådd og at du fremdeles holder deg innenfor budsjettet. Google Ads-plattformen tilbyr noen flotte måleparametere og rapporteringsfunksjoner, men det finnes også andre profesjonelle verktøy som kan spore og presentere ytelsesdata effektivt:
Posisjonssporer
Posisjonssporeren fra Semrush gjør det enkelt å spore annonsens ytelse mot konkurrentene dine. Den vil også gi deg innsikt i hvor SERP-funksjonene vises og varsle deg når nye konkurrenter begynner å by på nøkkelordene dine.
Supermetrics
Supermetrics samler all annonseinformasjonen din på ett sted og viser deg de viktigste måleparametrene fra tvers av plattformene og kampanjene dine. Selv om det tar litt tid å sette opp, vil det hjelpe deg med å holde deg oppdatert på ROI og ta beslutninger basert på data.
Vi mener det. Google Ads kan være en svært lønnsom markedsføringskanal for virksomheten din. Selv om oppsettet av annonsene vil kreve litt innsats, kan du overvåke dem når de er i gang og lære hvilke teknikker som fungerer best for deg.
Utnytt spesialverktøy når du fullfører annonsebyggingsprosessen. Din neste flotte annonse er rett rundt hjørnet.