Google Ads: Hva er det og hvordan opprette en
Oppdag de essensielle stegene for å sette opp en Google Ads-konto, fra grunnleggende kontooppsett til avanserte strategier.
Oppdag de essensielle stegene for å sette opp en Google Ads-konto, fra grunnleggende kontooppsett til avanserte strategier.
Før vi går dypere inn i Google Ads-kontoen, la oss raskt snakke om Google Ads.
Google Ads er en betal-per-klikk (PPC) annonseringsplattform som lar bedrifter promotere sine produkter og tjenester på Google-nettverket.
Google-nettverket består av to grupper:
• Søkenettverket: Lar deg annonsere på Google Søk og andre søkeplattformer som Kart og Shopping
• Displaynettverket: Lar deg annonsere på Google Display Network (GDN), som består av millioner av nettsider, apper og videoer
Her er et eksempel på en søkeannonse.
Og her er et eksempel på en annonse fra Google Display Network:
Du trenger en Google Ads-konto for å opprette og administrere annonsekampanjer.
En Google Ads-konto gir deg også tilgang til ulike verktøy og funksjoner for å lage skreddersydde kampanjer for spesifikke målgrupper. Og lar deg måle ytelsen til disse kampanjene.
Å sette opp en grunnleggende Google Ads-konto er ganske enkelt.
Her er tingene du trenger for å opprette en:
• En vanlig eller forretnings Google-konto. Hvis du ikke har en, registrer deg for det.
• Et forretningsnettsted
• En spesifikk landingsside du ønsker å promotere (Du trenger dette for å opprette kampanjer.)
Her er en steg-for-steg prosess for å sette opp din Ads-konto.
Først, logg inn på din Google-konto og åpne Google Ads-hjemmesiden. Deretter klikker du på "Start Nå."
Google vil bekrefte at du bruker riktig konto for annonser. Hvis du gjør det, klikk på "Ny Google Ads-konto."
På dette punktet vil Google vanligvis be deg om å begynne å legge inn bedriftsinformasjonen din.
Selv om det noen ganger ber brukere om å opprette en kampanje med en gang. Klikk bare på "Hopp over kampanjeoppretting" hvis du ikke ønsker å sette opp en kampanje ennå.
Men for formålet med denne arbeidsflyten, vil vi vise deg hvordan du setter opp kampanjen din, som starter i trinn tre.
Skriv inn navnet på bedriften din. Og klikk "Neste."
Merk: Vi setter nå opp denne Google Ads-kontoen ved å bruke Googles "Smart Mode" – standardinnstillinger. Det er en forenklet versjon av Google Ads for å hjelpe nye brukere med å raskt opprette automatiserte kampanjer.
Men hvis du er en ekspertmarkedsfører, klikk på "Bytt til Ekspertmodus" for å opprette kontoen din. Den har flere funksjoner og gir deg bedre kontroll over budgivningsstrategier.
Se denne videoen for å lære hvordan du oppretter en Google Ads-konto i "Ekspertmodus."
Deretter skriv inn URL-en til nettstedet ditt. Og klikk "Neste".
Etter det, sjekk forhåndsvisningen av nettstedet ditt på mobil og desktop.
Deretter klikker du "Neste".
Nå skal vi starte med å lage vår første annonsekampanje.
Velg ditt hovedannonseringsmål fra de gitte alternativene. Og trykk "Neste."
Merk: Du kan sette egendefinerte mål mens du oppretter annonsekampanjer i "Ekspertmodus."
Arbeidsflyten videre vil endre seg basert på målet du velger. Siden vi valgte "Få flere salg eller leads fra nettstedet", må vi også velge det ønskede utfallet for vår kampanje.
Velg de alternativene som best passer med dine konverteringsmål og klikk "Neste."
I Smart-kampanjer autogenererer Google Ads annonseteksten, overskriftene og beskrivelsene. Du kan redigere dem for å passe dine behov.
For denne demonstrasjonen vil vi bare sjekke forhåndsvisningen av den autogenererte annonsen og klikke "Neste."
Bilde
Deretter vil du se forslag til nøkkelordtemaer. Velg de relevante og klikk "Neste."
Bilde
Neste trinn er å angi målområdet for annonsen din. Du kan sette målområdet så spesifikt som området til din fysiske butikk, eller så bredt som flere land.
Når det er gjort, trykk på "Neste"-knappen.
Bilde
Deretter må du velge ditt daglige annonsebudsjett.
Hvis du bare oppretter en testkampanje nå, velg en av alternativene. Siden du ikke kommer til å kjøre denne annonsen.
Klikk så på "Neste."
Bilde
Til slutt, ta en titt på detaljene i kampanjen din. Og trykk "Neste."
Bilde
Sørg for å velge riktig faktureringsland og angi nøyaktige betalingsdetaljer. Fordi Google Ads ikke vil tillate deg å endre valutaen etter at du har opprettet kontoen din.
Deretter klikker du på "Send inn."
Bilde
Nå er din Google Ads-konto og kampanje satt opp.
Hvis du har opprettet denne kampanjen for formålet med kontooppsett, må du sette den på pause. Ellers vil den bli aktivert innen 24 timer, og du kan bli belastet for den.
For å sette kampanjen på pause, trykk på "Utforsk kampanjen din"-knappen.
Bilde
Klikk deretter på "Venter" > "Sett kampanje på pause."
Bilde
Nå som du har satt opp Google Ads-kontoen din, la oss forstå nøkkelkomponentene i detalj.
En Google Ads-konto har tre hovedlag: konto, kampanjer og annonsegrupper. Hver annonsegruppe inneholder et sett med lignende nøkkelord og annonser.
Så en høy-nivå oversikt over en Google Ads-kontostruktur ser slik ut.
Bilde
Med det sagt, la oss se nærmere på hver av disse komponentene.
Kontoen er det første laget i strukturen til en Google Ads-konto. Tenk på det som en beholder som holder all informasjonen om din bedrift og PPC-annonser.
På dette nivået kan du sette de grunnleggende Google Ads-kontoinnstillingene som gjelder for hele kontoen din. Det inkluderer innstillinger som kontonavn, tidssone, faktureringsinformasjon, språk osv.
Bilde
• Opprett kampanjene dine i "Ekspertmodus" for bedre kontroll over valg av målgruppe, budsjettstyring og budgivningsstrategi. Du kan også utføre A/B-tester for annonsene dine i "Ekspertmodus."
• Bruk autofunksjonen for merking for å forstå hvordan (eller om) annonsklikk fører til ønskede konverteringshandlinger, som leads, nedlastinger, kjøp, osv. Det hjelper deg med å spore ytelsen til PPC-annonsene dine.
• Link annonsekontoen til Google Analytics for bedre sporing av ytelse
• Se regelmessig over og oppdater faktureringsinformasjonen din for å sikre uavbrutt levering av annonser
• Gi tilgang til teammedlemmer basert på deres roller og ansvar
• Hvis du har en ansvarlig for databeskyttelsessamsvar i organisasjonen din, legg til detaljene deres i kontakter for databeskyttelse. Selv om de ikke administrerer en Google Ads-konto direkte, vil de få beskjed hvis Google gjør endringer i hvordan de behandler dataene dine.
En kampanje inneholder en rekke annonsegrupper bestående av annonser, nøkkelord og bud. Hver kampanje er knyttet til et spesifikt annonseringsmål, som å drive trafikk til nettstedet, generere leads og salg, eller skape merkevarebevissthet.
Én Google Ads-konto kan romme opptil 10 000 kampanjer. Det er mange!
Her er noen av de viktigste kampanjetypene:
Bilde
• Søk: En vanlig kampanjetype. Søkeannonser utløses når brukere søker etter et spesifikt spørsmål på Google.
• Performance Max: Gjør det mulig for deg å annonsere en enkelt kampanje på tvers av alle Google Ads-kanaler som Søk, YouTube, Gmail, Display, Discover osv.
• Display: Inkluderer annonser basert på bilder, grafikk eller video. Displayannonser vises på nettsider og apper tilknyttet Google Display Network (GDN).
• Shopping: Utløses på SERP (søkemotorresultatsiden) og shoppingfanen når brukere søker etter produkter.
• Video: Viser seg på YouTube og andre videoplattformer i GDN.
• Discovery: Et visuelt rikt annonsformat som dukker opp når brukere blar gjennom innhold på feed-baserte plattformer som Google Discover.
• Start med et lite daglig budsjett. Når annonsene dine har gått i noen uker og du kan se hvordan de presterer, optimaliser budsjettet og kampanjene dine deretter.
• Optimaliser kampanjene dine for spesifikke byer, regioner eller land basert på målgruppens plassering
• Sørg for at budgivningsstrategien din er i tråd med kampanjemålene dine. For eksempel, hvis du ønsker å drive trafikk til nettstedet ditt, vurder å bruke kostnad per klikk (eller CPC) budgivning.
• Prøv forskjellige typer kampanjer for å finne den rette strategien for din bedrift
• I stedet for å holde deg til standardinnstillingene, tilpass dem på kampanjenivå. For eksempel kan du sette et egendefinert budsjett for en spesifikk kampanje. Eller legge til en målkostnad-per-handling (CPA) i budene dine.
Proftips: Bruk verktøyet for annonsesøk for å undersøke dine konkurrenters annonsestrategier, budsjett, nøkkelord og annonsetekster før du oppretter dine kampanjer.
Å gjøre dette vil hjelpe deg med å identifisere deres styrker og svakheter. Og optimalisere annonsene dine deretter.
La oss si at du er et pizzamerke og ønsker å forske på din konkurrents PPC-strategi.
Gå til din Semrush-konto: Klikk på "Annonsering" > "Annonseforskning." Og skriv inn ditt konkurrents domenenavn.
Bilde
En annonsegruppe er et sett med annonser og tilsvarende nøkkelord som deler lignende mål. Ved å samle relaterte annonser sammen i en annonsegruppe, kan du nå et større antall relevante kunder.
For å gjøre annonsene dine effektive, grupper dem i henhold til kategoriene av produkter eller tjenester på nettstedet ditt.
La oss anta at du selger sportsutstyr og -utstyr på nettet. Her er hvordan du kan opprette annonsegrupper for forskjellige produktkategorier.
Bilde
• Velg et smalt tema for hver annonsegruppe og opprett relaterte annonser rundt det temaet. Dette hjelper deg med å forbedre annonsens relevans og den generelle kvalitetsscoren for annonsene dine.
• Opprett to eller tre annonser for hver annonsegruppe. Og bruk innstillingen for annonserotasjon slik at alle annonsene vises i rotasjon.
• Organiser annonsegruppene dine etter hvert som du oppretter dem. Hvis du reorganiserer dem senere, kan du miste viktig annonseytelsesdata.
• Selv om det ikke finnes noe offisielt tall fra Google, er det god praksis å opprette 6-10 annonsegrupper innen hver kampanje. Men ikke gå bare etter dette tallet; bruk ditt beste skjønn avhengig av omfanget av din bedrift og reklamebudsjett.
I sammenhengen med Google Ads er nøkkelord ord eller fraser som Google bruker for å matche annonser med søkerspørsmål.
Google Ads krever at du tildeler en matchetype til dine nøkkelord. Matchtypene inkluderer:
• Bredt match: Matcher annonsene dine med søkespørsmål som er bredt relatert
• Frase match: Matcher annonsene dine med søkespørsmål som inkluderer betydningen av nøkkelordet ditt
• Eksakt match: Matcher annonsene dine med søkespørsmål som har samme betydning som nøkkelordene dine.
Bilde
Se på denne tabellen for en bedre tolkning av ovenstående bilde.
Bilde
• Velg spesifikke nøkkelord som er relevante for det du promoterer. For eksempel, hvis du selger ryggsekker for barn, kan du målrette nøkkelord som "barneryggsekker," "ryggsekk for barn," osv.
• Vurder å bruke en blanding av alle tre nøkkelord matchtyper for bedre annonseoptimalisering. Dette hjelper både med å nå bredere publikum og presis målretting.
• Bruk et verktøy for nøkkelordforskning for å gjennomføre grundig nøkkelordforskning for annonsene dine
• Opprett en liste med 15-20 nøkkelord per annonsegruppe
• Legg til en liste over negative nøkkelord—spørsmål der du ikke ønsker å utløse annonsene dine (også kalt negativt match).
En annonse er det endelige produktet av alle prosessene vi har diskutert så langt. Dette er hva kundene dine vil se og klikke på (forhåpentligvis!) for å lande på din ønskede side.
På dette nivået kan du opprette ny annonsetekst, redigere eksisterende annonsetekst, eller laste opp eksisterende annonser.
Proftips: Analyser tidligere annonser for ditt målnøkkelord ved å bruke Semrushs Ads History-verktøy. Sjekk de høyest presterende annonsene og lær fra deres annonsetekst. Se også om det er noe dominerende mønster i konkurransegraden i spesifikke måneder i året. På denne måten kan du effektivt optimalisere annonsene dine.
Bilde
• Sørg for at du har inkludert minst ett nøkkelord fra annonsegruppen i annonsens overskrift. Det forbedrer annonsenes klikkfrekvens (CTR). For eksempel, når brukere søker etter spesifikke termer og ser lignende nøkkelord i tittelen. De vil sannsynligvis finne disse annonsene mer relevante og derfor mer sannsynlig å klikke på dem enn annonser med titler som ikke er relaterte til søket deres.
• Gjennomfør A/B-tester for å oppdage de best presterende annonsene i kampanjene dine
• Sørg for at annonsen din er relevant for landingssiden der brukere vil bli sendt når de klikker på annonsen din
• Bruk en klar og overbevisende CTA (call to action) som lover fordelene med å klikke på annonsen din og besøke siden du annonserer
• Skriv med stor forbokstav det første bokstaven i hvert ord i annonsens overskrift og brødtekst. Dette hjelper deg med å fange brukernes oppmerksomhet. (Men du bør teste andre kapitaliseringsmetoder og se hvilken tilnærming som fungerer best for annonsene dine.)
Google Ads-kontoer og Google Ads-managerkontoer er forskjellige. Managerkontoen fungerer som et knutepunkt til hvilket flere Google Ads-kontoer kan lenkes.
Med en managerkonto kan du vise og administrere alle de lenkede annonsene kontoene fra én plassering. Du kan også koble til og administrere andre managerkontoer til din konto.
Det er et ideelt verktøy for et PPC-byrå eller en markedsføringsprofesjonell som administrerer mer enn 20 Google Ads-kontoer. Det betyr at de fleste mennesker kanskje ikke trenger Manager-kontoen.
vise annonser, mest sannsynlig, best mulig, pay per click, potensielle kunder, lese mer, gode resultater, google adwords, andre ord, kvaliteten på annonsen, blant annet, lage annonsene.